Historia zegarków Rado

Historia przedsiębiorstwa Rado sięga 1917 roku. Marka powstała z inicjatywy braci Fritz, Ernesta i Wernera Schulpa. Początkowo przez trzydzieści lat produkcja zawężała się do konstruowania mechanizmów. Wszystkie były składane w domu rodziców założycieli manufaktury, a w późniejszym czasie sprzedawane na rynku amerykańskim. Następnie władze firmy postanowiły rozszerzyć produkcję o zegarki mechaniczne. W 1957 roku oficjalnie powstała marka Rado Uhren AG, która jest częścią Swatch Group.

W tym samym roku została zaprezentowana pierwsza kolekcja czasomierzy sygnowanych logotypem maki. Ludzie odpowiedzialni za posunięcia firmy nie przypuszczalni, że pierwsze wypuszczone modele zapoczątkują pasmo sukcesów na skalę światową. Model, który przyniósł marce uznanie wśród pasjonatów zegarmistrzostwa został nazwany „DiaStar” i wprowadzony do sprzedaży w 1962 roku. Czasomierz był efektem pracy Marca Lederrey obejmującego w przedsiębiorstwie stanowisko głównego projektanta. Niezwykle kreatywny designer był poirytowany, że nowe prestiżowe zegarki wykonane ze szlachetnych materiałów często po kilku latach użytkowania tracą swój blask, a przywrócenie go wiąże się kosztami. Zatem postanowił odstąpić od obecnie panujących trendów i skonstruować zegarek z rzadkich materiałów charakteryzujących się wysoką trwałością. Wynikiem jego pracy był właśnie model „DiaStar” stworzony ze spieków węglikowych uzyskanych z połączenia węglika wolframu i tytanu. Kiedy zegarek zaczął się cieszyć popularnością wśród klienteli Paul Luthi ówczesny szef Rado nie ukrywał zadowolenia z podjęcia decyzji o realizacji pomysłu Marca Lederrey. W krótkim czasie innowacyjny produkt zyskał miano pierwszego na świecie czasomierza cechującego się tak wysoką odpornością na wszelkiego typu zarysowania.

Sukces jaki przedsiębiorstwo osiągnęło konstruując model „DiaStar” sprawił, że podąża ono odmienną drogą niż reszta producentów prestiżowych zegarków. Manufaktura nie czerpie inspiracji od bardziej doświadczonych firm. Projektanci w zakładach produkcyjnych Rado tworzą czasomierze zupełnie od podstaw. Czynnikiem wyróżniającym produkty oferowane przez firmę jest nietypowy wygląd oraz rzadkie materiały. W swoich kolekcjach manufaktura posiada czasomierze wykonane z lantanu i diamentu, a także z ceramiki. Wykorzystanie takich rozwiązań sprawia, że zegarki są trwalsze od znacznie droższych czasomierzy wykonanych ze złota czy platyny. Władze przedsiębiorstwa zapewniają, że każdy czasomierz, który opuszcza fabrykę został skonstruowany z materiałów przyjaznych dla skóry człowieka. Klient nie powinien mieć żadnych obaw o możliwość wystąpienia podrażnień lub jakiegokolwiek uczulenia. Ponadto dla projektantów liczy się również komfort użytkowania. Zatem wszystkie czasomierze cechują się unikalnym minimalistycznym stylem co daje idealne połączenie praktyczności, wygody i elegancji.

Niezwykle ciekawie prezentują się czasomierze wykonane z ceramiki. Wynalezienie koperty i bransolety z ceramiki jest możliwe dzięki wykorzystaniu surowców jakimi są ultradrobny tlenek cyrkonu oraz sproszkowany węglik tytanu. Proces wytwarzania kształtuje się następująco: surówce są prasowane w specjalnej formie co nadaje im pożądany kształt, a następnie są spiekane celem uzyskania wyjątkowej trwałości. Ostatnią częścią procesu jest nadanie wszystkim podzespołom odpowiedniego blasku. Inżynierowie skupieni w pracowniach manufaktury uzyskują go poprzez poddaniu każdego z nich polerowaniu proszkiem diamentowym. Jednak największy przełom badacze Rado odnotowali w latach dziewięćdziesiątych, kiedy wykorzystując najnowsze osiągnięcia technologiczne przekształcili węgiel w cząsteczki nanokrystalicznego diamentu. Innowacyjne rozwiązanie zastosowano w modelu „V10K”.

Wraz z nadejściem nowego tysiąclecia Rado zaczęło otrzymywać prestiżowe nagrody. Pierwszą z nich była „Good Design Award” którą marka przywiozła w 2002 roku ze Stanów Zjednoczonych. Rok później została uhonorowana w Niemczech prestiżowym wyróżnieniem „Red Dot Award”. Jednak najbardziej owocny okazał się rok 2005, w którym manufaktura została wyróżniona aż trzykrotnie, ponieważ otrzymała „iF design award” w Chinach, „DESIGN PLUS Material Vision” w Niemczech oraz „Good Design Award” w Japonii.

Obecnie z Rado współpracuje z wieloma znakomitymi osobowościami. Od kilku lat funkcję ambasadorów Rado pełnią Julia Görges i Andy Murray. Ponadto 7 stycznia 2014 roku Agnieszka Radwańska ogłosiła, że dołączyła do niezwykle utytułowanego grona ambasadorów firmy. Tenisistka 1 stycznia 2014 roku nawiązała trzyletnią współpracę ze szwajcarskim przedsiębiorstwem. Dyrektor wykonawczy Rado, Matthias Breschan sytuację skomentował następującymi słowami: „Jesteśmy zachwyceni faktem, że możemy powitać Agę w rodzinie Rado. Z jej naturalnym darem, talentem i oddaniem dla sportu, doskonale pasuje do Rado. To fantastyczne, że w 2014 roku będzie nosiła zegarek Rado HyperChrome.” Agnieszka Radwańska dodała: „Widziałam oddanie Rado dla tenisa w ciągu ostatnich dwóch lat i jestem naprawdę szczęśliwa, że będę ambasadorką tej marki. Ich zegarki są świetne, lekkie i wygodne w noszeniu. Są dla mnie idealne. Poza tym to wspaniałe mieć wsparcie tak dobrze znanej marki zegarków.”

Obecnie Rado cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku. Zasługi dla sztuki zegarmistrzostwa zostały docenione przez klientów na całym świecie. Władze przedsiębiorstwa nieustannie pracują nad stworzeniem jeszcze bardziej nietuzinkowych materiałów, z których planują wykonywać czasomierze. Dotychczasowy dorobek marki jest godny podziwu. Jednak inżynierowie pracujący na sukces marki zapowiadają, że w niedługim czasie skonstruują kolejne innowacyjne modele, które wprowadzą świat zegarmistrzostwa w zupełnie nowy wymiar.