tel. 753 753 300

Pozycja małych europejskich manufaktur na rynku światowym

02-02-2015

Obecnie branża zegarkowa stawia przed dylematem każdego kto nosi się z zamiarem kupna nowego zegarka. Firm zajmujących się produkcją zegarków jest bardzo wiele. Najpopularniejsze manufaktury powstały w Szwajcarii, Niemczech, Rosji, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Wszystkie produkują zegarki różniące się pod względem wyglądu, funkcji, ale też jakości i ceny. Małe firmy muszą sprostać wielu trudnościom, aby utrzymać się na rynku. Natomiast zdaniem wielu fachowców potrzebują cudu, żeby na nim zaistnieć. Okazuje się, że istnieją takie, którym udaje się wspiąć na sam szczyt.

Małe manufaktury to zazwyczaj przedsiębiorstwa rodzinne, które posiadają w swojej ofercie zaledwie kilka modeli zegarków. Najprostszymi działaniami rozwojowymi jest baczna obserwacja bardziej doświadczonych przedsiębiorstw. Niewielkie manufaktury na starcie przegrywają z doświadczonymi, ponieważ charakteryzują się przeważnie krótszą i uboższą historią. Specyfika branży zegarmistrzowskiej cechuje się tym, że dla potencjalnego klienta oprócz jakości i ceny liczy się także historia marki.

Od każdej reguły istnieją wyjątki, więc także i tym razem można przytoczyć kilka przykładów firm, które mogą pochwalić się krótką, bo z perspektywy branży zegarmistrzowskiej kilkudziesięcioletnią historią, a mimo to są szanowane i cenione na całym świecie. Przede wszystkim należy wyszczególnić markę Hublot. Szwajcarskie przedsiębiorstwo powstało w 1980 roku. Obecnie funkcjonuje jako świetnie prosperująca firma słynąca z produkcji luksusowych zegarków. Największym osiągnięciem marki jest kooperacja z firmą Ferrari. Flagowym modelem firmy jest „Masterpiece MP-05 LaFerrari”. Firma oprócz wysokiej jakości produktów umiejętnie prowadzi działania marketingowe. Dotychczas ambasadorem Hublota był znany aktor Jet Li, uchodzący za jednego z najlepszych piłkarzy wszechczasów Diego Armando Maradona oraz kierowca Formuły1 Ayrton Senna. Ponadto Hublot był oficjalnym chronometrażystą wielu prestiżowych zawodów sportowych takich jak Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym, które miały miejsce w 2011 roku w Olso.

W ślad za Hublotem poszło inne szwajcarskie przedsiębiorstwo Maurice Lacroix. Powstanie firmy datuje się na 1975 rok. Marka uczestnictwem w wystawach oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w konstruowanych czasomierzach, podobnie jak Hublot wspięła się na wysoką pozycję w świecie zegarmistrzostwa. Największym osiągnięciem marki jest opracowanie wielu skomplikowanych mechanizmów oraz modelu „Memoire 1” z funkcją pamięci. Zegarek został zaprezentowany w 2008 roku i został okrzyknięty modelem, który w pewnym stopniu zrewolucjonizował branżę zegarkową.

Spoglądając na inny segment cenowy koniecznością jest zwrócenie uwagi na niemieckie firmy, które wprawdzie mogą się pochwalić długą historią, ale nie przekształciły się w przedsiębiorstwa produkujące zegarki luksusowe ani budżetowe. Manufaktury takie jak Laco czy Stowa zasłynęły podczas II Wojny Światowej. Produkowały zegarki dla pilotów Luftwaffe. Po wojnie postanowiły poszerzyć asortyment, ale jednocześnie pozostać wierni tradycji. Dzisiaj można nabyć czasomierze tych marek stylizowane na te, których używali niemieccy żołnierze. W sporadycznych przypadkach istnieje możliwość nabycia repliki lotniczego czasomierza z okresu wojny. Często występują trudności z dostępnością takich zegarków, ale długie okresy oczekiwania nie zrażają pasjonatów historii i zegarmistrzostwa. Manufaktury cieszą się szacunkiem i uznaniem, mimo że są małe i często borykają się z trudnościami finansowymi. Ceny czasomierzy oferowanych przez te manufaktury oscylują od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Prawdziwymi mistrzami marketingu w branży są niemieckie firmy Junkers, Zeppelin i szwajcarska marka Steinhart. Niemieckie marki produkują zegarki budżetowe. Stylistyka czasomierzy nawiązuje do różnych okresów lotnictwa. Ponadto Junkers jest oficjalnym partnerem niemieckich linii lotniczych Lufthansa. Obie firmy powstały pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Natomiast Steinhart, to szwajcarska manufaktura o niemieckich korzeniach. Władze marki postanowiły inaczej wypromować swoje produkty. W ofercie Steinharta można znaleźć czasomierze, których wygląd do złudzenia przypomina flagowe modele Rolexa. Ponadto firma oferuje pokaźną kolekcję zegarków lotniczych. Jednak największym atutem marki jest jakość. Najwięksi znawcy zegarmistrzostwa są pełni podziwu wobec jakości artykułów marki Steinhart. Należy także zaznaczyć, że firma nie oferuje zegarków napędzanych tanimi mechanizmami kwarcowymi. Każdy produkt jest wyposażony w automatyczny mechanizm. Ceny zegarków oscylują w granicach kilku tysięcy złotych. Steinhart jest bardzo cenioną i popularną marką wśród polskich internautów, którzy pasjonują się zegarmistrzostwem.

Niezwykle dobry przykład daje także polska firma Xicorr. Marka swoimi produktami nawiązuje do polskiej motoryzacji. Najpopularniejszym modelem marki jest „FSO M20” będący ukłonem dla popularnego samochodu „Warszawa”. Władze marki od samego początku przywiązywały największą uwagę do jakości. Sumienne przestrzeganie tej zasady sprawiło, że firma zaczęła się rozrastać i stopniowo staje się rozpoznawalna na całym świecie.

Założenie manufaktury w dzisiejszych czasach jest niezmiernie trudnym zadaniem. Okazuje się jednak, że istnieją marki, które potrafią wprowadzić na rynek coś czego dotychczas na nim nie było. Jeśli pomysł zostanie dobrze zrealizowany, to istnieją duże szanse nie tylko na utrzymanie się na rynku, ale także na wypracowanie sobie wysokiej i ugruntowanej pozycji.