Historia zegarków Atlantic
Marka Atlantic powstała w 1888 roku w szwajcarskiej miejscowości Bettlach. Założycielem był wykwalifikowany zegarmistrz Eduard Kummer. Początkowo firma figurowała pod nazwą Eduard Kummer Bettlach (EKB), która po 64 latach została zmieniona na dźwięcznie brzmiącą nazwę Atlantic. W chwili powstania przedsiębiorstwo zatrudniało od 15 do 20 pracowników jednak szybki rozwój firmy sprawił, że po upływie dekady na sukces marki pracowało 720 osób.
Od producenta podzespołów po pierwszy zegarek naręczny z logo Atlantic
Profil manufaktury zmieniał się na przestrzeni lat. Od momentu powstania do 1930 roku głównym produktami marki Atlantic były podzespoły do zegarków kieszonkowych innych szwajcarskich manufaktur. W 1925 roku marka rozpoczęła współpracę z firmą Asuag, co zaowocowało poszerzeniem oferty o podzespoły do zegarków naręcznych. Trzy lata później manufaktura wypuściła na rynek swoje pierwsze trzy kolekcje a każda z nich została opatrzona inną nazwą. Władze firmy widząc rosnące zainteresowanie swoimi produktami postanowiły rozpocząć badania nad pierwszym naręcznym czasomierzem sygnowanym logiem Atlantic. Prace dobiegły końca w 1932 roku.
Zegarki wodoszczelne i technologia „speed-switch”.
Czasomierz stworzony przez szwajcarskich konstruktorów pod kilkoma względami był przełomem w sztuce zegarmistrzostwa, ponieważ charakteryzował się odpornością na wodę, co w tamtych czasach było rzadkością. W następnych latach firma zaczęła słynąć z produkcji zegarków wodoszczelnych. Kolejny sukces marka odniosła w 1950 roku, kiedy w jej fabryce został wynaleziony mechanizm szybkiego przesuwu datownika za pomocą koronki. Modele wyposażone w tą funkcję były nieustannie reklamowane a na każdej z reklam znajdowała się dodatkowa informacja obwieszczająca, że innowacja przyśpiesza o 52 razy całą operację. W tym samym roku w Polsce został otwarty pierwszy sklep ze szwajcarskimi czasomierzami. Dekadę później manufaktura znowu zapisała się na kartach historii zegarmistrzostwa, ponieważ zaczęła stosować w swoich zegarkach technologię „speed-switch”.
Na podbój Europy Wschodniej
Pasmo sukcesów sprawiło, że zegarki produkowane przez szwajcarskie przedsiębiorstwo stały się bardzo popularne w Polsce i innych krajach Europy Wschodniej. Polacy od 1965 roku aż do upadku poprzedniego ustroju postrzegali zegarki Atlantic jako symbol luksusu. W roku 1989 firma UVB kupiła markę Atlantic i potraktowała priorytetowo rynek polski oraz krajów dawnego ZSRR. Znakomita sprzedaż sprawiła, że Atlantic wybrał Polaka na ambasadora swoich produktów. Od 2007 roku ambasadorem w Polsce jest Krzysztof Hołowczyc. Natomiast od 2009 roku kierowca rajdowy także piastuje funkcję ambasadora w Europie co sprawia, że jest pierwszym Polakiem, który może się szczycić posadą ambasadora międzynarodowego w branży zegarkowej.
Jak zmieniało się logo na tarczy zegarków Atlantic?
Oprócz historii firmy również ciekawie prezentuje się historia samego logotypu, którym posługuje się przedsiębiorstwo. Nazwa została zmieniona tylko raz, natomiast logotyp aż 17 razy. Niemal każda z dotychczasowych kolekcji posiadała swoje własne logo. Pierwszych 7 logotypów cechowało się płaskim nałożeniem na tarczę zegarka co często przypominało odręczne pismo. Pierwsze wypukłe logo wykonane z metalu można zaobserwować w czasomierzach pochodzących z wczesnych lat pięćdziesiątych. Najczęściej widniało ono na tarczach modeli „Prima”, które napędzał mechanizm z podwyższonym mostkiem na 21 kamieniach. W ciągu następnych 10 lat logotyp był czterokrotnie modernizowany. Najbardziej zauważalne zmiany widnieją na modelach z lat sześćdziesiątych. Firma pozostała przy wypukłej czcionce jednak napis nie wyglądał już jak pisany odręcznie. Ponadto nazwa była pisana z małych liter a nad nią zawsze widniała mała litera „a”. Zegarki z kolekcji „Super” popularnej w latach siedemdziesiątych ponownie charakteryzowały się płaskim nadrukiem na tarczy. W tym samym czasie inne linie zegarków szwajcarskiej firmy posiadały logotypy, w których małe „a” widniejące nad pełną nazwą marki znajdowało się w ramce. Następnie władze firmy ponownie powróciły do wypukłych logotypów. Ramka, w której dotychczas znajdowało się małe ”a” został zamieniona na metalowy kwadrat, na którym wypalano pierwszą literę. Obecny logotyp przedsiębiorstwa diametralnie różni się od poprzednich, ponieważ przypomina dużą literę „A” połączoną z przyrządem matematycznym jakim jest cyrkiel. Ponadto znajdująca się pod nim pełna nazwa manufaktury jest napisana pochyłą czcionką.
Atlantic - współczesne kolekcje zegarków
Od momentu powstania przedsiębiorstwa wszystkie czasomierze produkowane są w Szwajcarii. Atlantic jest członkiem prestiżowej Federacji Szwajcarskiego Przemysłu Zegarkowego (FHS). Marka na przestrzeni lat wyprodukowała kilka bardzo rozsławionych i pożądanych czasomierzy. Do najważniejszych zalicza się model „Nautilus” cechujący się wodoodpornością do 1000 metrów oraz „Midas” charakteryzujący się zwiększoną odpornością koperty i szkła na wszelkiego typu zarysowania. Jednak najpopularniejszym zegarkiem był „Worldmaster”, który w późniejszym czasie został przekształcony w całą linię. Wszystkie czasomierze posiadają tradycyjną stylistykę co nadaje im ponadczasowy wygląd. Ponadto są wprawiane w ruch przez najlepsze szwajcarskie mechanizmy typu „ETA” oraz „ETA Valjoux 7750” pozwalające na wyposażenie czasomierza w funkcję chronografu. 125 lat istnienia firmy sprawiło, że klienci mogą wybierać zegarki pochodzące z 23 linii. Władze firmy na 125 urodziny przygotowały limitowaną edycję zegarka „Worldmaster”. Czasomierz ukazał się w liczbie 1888 egzemplarzy symbolizującej rok powstania firmy.