Jak zareklamować luksusowy zegarek?

Wielu specjalistów do spraw reklamy wychodzi z założenia, że można sprzedać wszystko, jeśli tylko się to umiejętnie zareklamuje. Jednak niektórzy producenci zegarków przez wiele lat nie zgadzali się z tym stwierdzeniem. Wychodzili z założenia, że luksusowy czasomierz nie potrzebuje reklamy. Jedynym czynnikiem zwracającym uwagę potencjalnych nabywców miała być najwyższa jakość. Niestety byli w błędzie. Analizując historię zegarmistrzostwa, zauważa się, że marki, które kładły nacisk na działania promocyjne swoich produktów, najzwyczajniej sprzedawały ich więcej w porównaniu do niereklamującej się konkurencji. Obecnie swoje produkty promuje niemal każda manufaktura nastawiona na zysk. Jak zatem zareklamować luksusowy zegarek?

Reklama George Clooney  Reklama Novak Djokowic

Jedną z najczęstszych form promocji stosowanych przez producentów zegarków jest zatrudnienie sławnej osoby na stanowisku ambasadora marki. Najczęściej są to aktorzy grający w najdroższych kinowych produkcjach bądź sportowcy. W przypadku sportowców ważna jest także dyscyplina, którą uprawiają. W świecie sportu istnieje niepisana zasada, która dzieli poszczególne dyscypliny na mniej i bardziej prestiżowe. Z największym zainteresowaniem spotykają się tenisiści oraz kierowcy Formuły1. Niemal każdy tenisista i tenisistka z pierwszej dziesiątki rankingu ATP pełni funkcję ambasadora jakiejś marki zegarków. Sytuacja wygląda niemal identycznie w przypadku kierowców. Ambasadorzy marek występują w spotach reklamowych, ale także widnieją na plakatach. Niezwykle często czasomierze, które reklamują zdobią ich nadgarstki podczas wystąpień publicznych, a w sporadycznych przypadkach również w trakcie rozgrywania zawodów. Ponadto wiele firm współpracuje z organizatorami ważnych wydarzeń sportowych. Najczęściej współpraca ta opiera się na tym, że przedsiębiorstwo zegarkowe wchodzi w rolę partnera odpowiedzialnego z pomiar czasu podczas zawodów. Za doskonały przykład mogą posłużyć takie marki jak Rolex, który od lat mierzy czas tenisistom na kortach Wimbledonu oraz Omega, której produkty dokonywały pomiarów podczas XXII Zimowych Igrzysk Olimpijskich w rosyjskim Soczi.

Kolejnym narzędziem promocyjnym, po które chętnie sięgają władze manufaktur jest product placement. Od połowy lat siedemdziesiątych najbogatsze marki starają się przede wszystkim lokować swoje produkty na nadgarstkach sławnych aktorów grających pierwszoplanowe role w hollywoodzkich produkcjach. Najdroższe filmy powstają zazwyczaj w Stanach Zjednoczonych gdzie panuje przeświadczenie - jesteś Amerykaninem to noś to co amerykańskie. Zatem w niezliczonej ilości filmów aktorzy noszą czasomierze marki Hamilton. Wprawdzie obecnie centrala firmy znajduje się w szwajcarskim Bienne to jednak manufaktura została założona w Stanach Zjednoczonych, a dokładnie w Lancaster w stanie Pensylwania. Hamilton ulokował swoje zegarki między innymi w takich hitach jak „Blue Hawaii”, „Faceci w czerni” a ostatnio w „Interstellar”.

Reklama IWC

Prezentacja jakości i niezawodności produktu to trzeci wśród najpopularniejszych sposobów promocji stosowanych przez najsłynniejsze przedsiębiorstwa. W tym przypadku osoby odpowiedzialne za reklamę i marketing w wielu firmach wykazują się dużą kreatywnością. W pierwszej kolejności należy przedstawić działania zrealizowane przez szwajcarską markę Certina. Choć firma nie słynie z produkcji zegarków luksusowych, to jednak postanowiła pokazać wszystkim miłośnikom zegarmistrzostwa, że zegarki wytwarzane w jej pracowniach charakteryzuje najwyższa jakość. Producent zdecydował się na włożenie kopert zegarków do wnętrza krążków hokejowych, którym oddawano strzały na bramkę. Zegarki przetrwały próbę bez jakiegokolwiek uszczerbku. Następnie Omega, której zegarki jako pierwsze wylądowały na księżycu i Rolex, który nie pozostał dłuży konstruując zegarek cechujący się klasą wodoszczelności, która zapewniła przetrwanie na dnie Rowu Mariańskiego. Inne manufaktury organizowały mniej spektakularne wyprawy, ale charakteryzujące się morderczymi warunkami, które w pełni udowadniały jakość zegarków. Przykładem może być marka Doxa, której zegarek na nadgarstku himalaisty Ryszarda Pawłowskiego dotarł na szczyt Mount Everestu. Nie był to pierwszy ani ostatni czasomierz na szczycie tej góry, ale każda marka chciałaby się pochwalić takim osiągnięciem.

Niektóre marki zegarków oprócz powyższych form promocji stosują także bardziej ekstrawaganckie działania. Nie można przejść obojętnie obok niezwykle prestiżowej manufaktury IWC i reklamy ambientowej jaką stworzyła. Marka na paskach zamontowanych w komunikacji miejskiej dla osób stojących namalowała swój zegarek. Obecnie kampania uchodzi za kultową i jedną z bardziej rozpoznawalnych reklam ambientowych w historii reklamy. Kolejnym aspektem jest fakt, że bardzo wiele manufaktur figuruje w mediach społecznościowych. Sądząc po ilościach ludzi śledzących profile danych manufaktur na Facebooku, Twitterze czy nawet Instagramie oraz unikalnych postach można stwierdzić, że władze firm produkujących zegarki zaczęły obecnie częściej patrzeć przychylnie nie tylko na promowanie swoich produktów, ale także na nowe kanały komunikacji, które mogą także posłużyć jako narzędzie promocyjne.